Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-12, 08:55   #12
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Nja, du skrev:

Med KH mener du karbohydrater regner jeg med?

Det er ganske vesentlig å skille mellom å skrive at noe i kroppen må ha karbohydrater, og det å skrive at noe må ha glukose.

Men igjen - glukose er et karbohydrat...

Er vi enige i at kroppen må ha glukose (= karbohydrat) i blodbanen for å fungere, men at den kan danne dette selv hvis leveren fungerer som forventet i et friskt menneske?

Kroppen må ha karbohydrat i form av glukose, men hverken glukose eller andre karbohydrater er essensielle stoffer. Da tenker jeg på samme måte som vi bruker uttrykket essensielle om fettsyrer og aminosyrer: noen - de esensielle - må faktisk inntas, andre kan dannes selv dersom vi gir kroppen råvarene. Begge typer (esensielle/ikke-essensielle) er nødvendige for en fungerende kropp, men kun essensielle må hentes gjennom å innta identiske stoffer i kostholdet.