Sv: Et dilemma
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Du kan ikke begrense skadene om en slik test skal slå ut.... Testen (da gastroskopi antar jeg) er ikke mer nøyaktig enn at skadene må være relativt store for å oppdages. Og... uansett vil den bare fortelle om man har cøliaki - ikke om man reagerer på de andre problematiske stoffene i mel.
En av grunnene til at jeg valgte å drite i testen etter å ha funnet ut at meg+ mel uansett ikke er noen bra combo.
Har du positiv blodprøve på at du er i faresonen? (Edit - leser at du straks skal ta dem...)
Man kan da se mye mer enn cøliaki når man tar en diagnostisk gastroskopi!
Datteren min hadde positiv blodprøve som 3- åring, men gastro viste at hun ikke hadde cøliaki, men helt klart problemer med en eller annen type mat fordi tarmtottene var skadet, dog ikke så ille som ved cøliaki! Etter 8 år på allergimedisiner er hun nå symptomfri og har tydligvis vokst av seg allergi/intoleransen.
De tok masse prøver i alle områder av tarmen min og testet for alle typer tarmsykdommer + kreft. Magen min er ikke glad i mel/gluten, men alle blodprøver er helt fine. Viste seg at det som var galt var et lite magesår og skadet tarm pga diabetiske nerveskader!
Ikke bare cøliaki man finner ut av, nei!
Vi fikk beskjed om at det var lurt å leve "normalt", altså ikke seponere en eneste matvare, i minst 3 måneder før både blodprøve og gastroskopi dersom svarene skulle være sikre!
|