Tråd: Stappmett!
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-12, 10:03   #10
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Stappmett!

Opprinnelig lagt inn av Elisajojo, her.

Jeg lurer egentlig litt på hvorfor man ikke skal spise seg stappmett på lavkarbo? Hvorfor er det så viktig å stoppe når man er behagelig mett? Dette av ren nyskjerrighet over hva som skjer, og ikke fordi jeg liker å være stappmett det er jo ikke behagelig. Men HVORFOR er det en regel, når man i hovedsak bare skal telle karbo?

Mulig grunnen til at dette fremheves ofte i lavkarbosammenheng er at det i alle fall i omleggingsfasen - starten på lavkarbokosthold - kan være mange som ikke registrerer metthet, fordi de er vant til å tenke på metthet som synonymt med den kjente karbohydrat-"rusen" fra tidligere. For de som ikke har hatt det slik tidligere blir det jo ikke noe tema, men for meg var det nytt og rart å kjenne en metthet som ikke var ledsaget av døsighet og den veldig fulle magefølelsen jeg fikk av brød/ris/pasta/etc.

Så om man venter på den følelsen, blir det jo fort gjort å spise mer enn man trenger.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat