Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-12, 19:05   #366
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Vært syk en uke og vekta står bom stille. Prøver å se det positive i at jeg iallfall ikke går opp

Noe av grunnen er nok at stoffskifte mitt er "synkende" iflg legen, noe som selvsagt gjør det tyngre. Samtidig har jeg gått ned 5 kg etter nyttår, så helt håpløst kan det ikke være. Men helt hva jeg skal gjøre for å komme igan igjen, er meg en gåte. Forrige helg bestomav mye feil mat, men har ikke akkurat fått noen kick start av det heller...... Har spist riktig og ikke for store mengder i uka som gikk, men altså ikke trent (og jeg er av dem som ikke mister apetitten selv om jeg er syk ). Nå har jeg trent litt i helga, og får trent noe i uka som kommer og, så kanskje???

Og hvis der er noen som har gode råd el for å bidra til at stoffskifte holder seg oppe tas de imot m stor takk! Jeg er ikke fanatisk motstander av medisinering, men tenker dog at om jeg kan bidra til å skyve det ut i tid, så er det bra.

Ha en strålende søndag!

Jeg kan ikke gi deg noen råd ang stoffskifteproblemer; selv om jeg har spekulert i om jeg kan ha det. I følge legen er det normalt, og heller ikke i nedre del av området som jeg hadde for mange år siden en gang. Så skal du tenke at det er jo veldig bra at du ikke har gått opp; særlig når du (som meg ) ikke mister matlysten når du er syk. Og 5 kg fra nyttår er jo knallbra! For det første er det akkurat passe tempo, og så er det også faktisk fem - fem - kilo ned.

Jeg har tenkt litt på det som ofte sies til nybegynnere på LK, om at kroppen må få tid til å omstillingen og at den må være trygg på at den får mat. Altså tenker jeg....hvor lang tid trenger kroppen min på å bli trygg da? Og mat får den? Litt oppgitt faktisk, etter at jeg fortsatt ligger en halv kilo over minstenoteringen for noen uker siden. Jeg gir ikke opp altså, men har en liten nedtur akkurat nå. Jeg regner med det er en sammeheng med manglende trening, så dagens gåtur på 12,5 km gjorde godt for moralen. Håper å rekke styrketrening etter jobb i morgen; så blir det ikke noe mer før helga.

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Vel, typisk meg er da å tryne i kakefatet eller spise altfor mye av lovlig mat... Alternativt så tryner jeg i mørk sjokolade og baconsvor når jeg kommer hjem. Trenger å finne måter å styre dette på innen fornuftige rammer... "håper" noen har erfaringer, ikke det at jeg ønsker problemet på andre da...

Men, mat er helt klart min første stressmestrinstaktikk, og ja, sosiale lag stresser, har vel sånn delvis diagnosen sosial angst.

Da skjønner jeg... Mat er (har vært) min taktikk også gjennom mange mange år. Både som trøst, annerkjenning, energipåfyll - ja til alle situasjoner der det kunne passe. Om det fungerer for deg vet jeg ikke, men jeg har brukt mye tid og energi på å se etter mønster. Det har jeg gjort ved å reflektere over hva skjedde, hvorfor skjedde det, hvordan osv. Når jeg har gått gjennom hva (som er lett å se), hvordan (også lett) prøver jeg se mer på hvorfor (absolutt ikke enkelt) Målet er ikke å finne ut årsaken, men mer å kjenne igjen symptomene/situasjonene slik at hvis/når jeg står over det igjen så er jeg klar over det og har mulightene til å ta et valg. Etterhvert (les: lang tid) gjør jeg det, og det er faktisk lettere å stå over. Altså jeg oppdager ikke plutselig at jeg står med begge føttene i matfatet, slik jeg gjorde før. Jeg blir klar over det før jeg forsyner meg og har derfor muligheten til å tenke på konsekvensene. Hva er dette; hvorfor tenker jeg det, hvilke konksevenser. Vil jeg det? Masse slike spørsmål. Jeg vet ikke om jeg greier å formidle det jeg tenker/gjør - er det ca klart?

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat