http://lilleu.blogg.no/1329323525_st...peanttcoo.html
blogg.no » LilleMy » Oppskrifter » Store, seige peanøttcookies med sjokoladebiter
Store, seige peanøttcookies med sjokoladebiter
Jeg visste jeg kunne fange oppmerksomheten deres med den tittelen, stemmer ikke det?

Poenget mitt er: Jeg har gjort det! Jeg har laget helt avsindig gode cookies, og ikke nok med det: De kan omtrent kalles
sunne også.

Jeg liker best cookies som er seige og myke i midten á la de på Deli de Luca. Favoritten er de som er kjøpt hos dagligvarekjeden
Tesco i England, kanskje mest på grunn av minnene. Det er ikke lett å lage sånne har jeg funnet ut, og før jeg kunne bake, måtte jeg til å resonnere: Nettopp hva gjør cookies seige?
Det første er selvfølgelig mengder med fett. Det må til i en skikkelig god cookie! Dernest kommer sukker,
brunt sukker. Smør og brunt sukker transformeres til karamell i ovnen, og det er nettopp det jeg er ute etter.
Saken er: Oppskrifter med disse ingrediensene er det flust av på nettet, så
det trenger jeg faktisk ikke å finne opp på nytt. Greia er at de skal
sunnifiseres, ikke sant? Erstatningene er selvfølgelig: Supersunn kokosolje, yaconsirup og sukrin.
Litt flere søk på nettet ga meg mer inspirasjon. Seige cookies oppstår fra høyt gluteninnhold i melet (
glutenmel -
check!), eggeplommer (
jepp!), kort steketid ved lav temperatur og avkjøling
på bakeplaten (
no problem!).
Da er det klart at
noe må ofres, for det
kan faktisk ikke bli helt som
the real stuff uten de mindre næringsrike klassiske ingrediensene. Disse sunnifiserte cookie'ne er likevel veldig gode, i alle fall i min (noe tilvendte) munn

Og de må ha store sjokoladebiter - det glemte jeg å si. Helst større andel av cookien enn selve deigen!
Sukkerfri sjokolade - so it is.
Peanøttcookies med sjokoladebiter
- 1 dl peanøttmel
- 1/2 dl glutenmel (kan erstattes med annet mel)
- 3/4 dl sukrin
- 3/4 ts salt
- 1/2 ts bakepulver
- 2 ss yaconsirup (eller annen tyktflytende søtning)
- 1 ss melk
- 2 eggeplommer
- 50 g kokosolje, smeltet
- 20 dråper stevia english toffee
- 10 dråper vaniljeessens
- 50-100 g sukkerfri sjokolade, hakket (så myyye du vil!)
Bland sammen alle ingrediensene. La deigen hvile i kjøleskapet en halvtimes tid eller så, før du former cookies av deigen. Jeg fikk 9 stykker.
Stekes ved 175ºC i 8-10 minutter. Ta dem ut før de ser helt ferdige ut. Avkjøl cookie'ene på stekebrettet.