Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
En lege jeg snakket med på sykehuset sa at eneste måten å sjekke magnesiuminnholdet i skrotten på var å knaske en kontrollert dose magnesium for så å sjekke innholdet som kom ut i urinen. Den andre legen jeg hadde som sa at det kunne måles via blodet tok visstnok feil.
For mye magnesium gir i følge urinlegen diare hvis man tar for MYE magnesium. Men han poengterte at FOR MYE magnesium gir de samme symptomene som dem man får ved for lite magnesium. Han sa at 400-800 mg er heeeelt ok.
Og de lærde strides om mye, blant annet dette! Jeg fikk målt magnsium i blodet og hadde ALT for lite, enda jeg på den tiden tok 600mg hver kveld. Kan ikke ta mer, for da får jeg diare. Ikke kan jeg dele opp dosen heller, for jeg blir så trett av magnsium og må ta det om kvelden!
Men, ved neste kontroll var verdiene helt fine, enda jeg ikke hadde gjort noe ekstra!
Tar magnesium primært mot Restless legs og i de periodene jeg prøver å trappe ned til 300mg, merker jeg det godt på mine svært så rastløse bein, gitt!
|