Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-12, 22:47   #11
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye magnesium pr. dag?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Deling av litt nyervervet kunnskap om mineraler og vitaminer etter en grundig rapport medfølgende hårmineralanalyse:

"Magnesiuminnholdet varierer normalt opp og ned i forhold til kalsium. Magnesium er nødvendig for muskelavslapning, proteinsyntesen, påvirkning av nervene og cellulær energiproduksjon. Når kroppens magnesiuminnhold er kronisk lavt, kan en ha tilbøyelighet til ett eller flere symptomer:
- hyperaktivitet
- muskelkramper
- overdreven svetting
- søvnløshet (våkner stadig opp)
- lydømfintlighet
- lett irritert
- kroppslukt

Faktorer som fører til lavt magnesiuminnhold i vevet:
- lavt magnesiuminntak
- stress
- kronisk diare
- pankreatitt
- tarmkatarr
- stort inntak av lakseringsmidler
- for høyt fosforinntak
- surt vev
- absorberingsforstyrrelser i tarm
- mangel på vitamin D
- stort alkoholforbruk"

Magnesium og kalsium sammen påvirker syntesen/avsondringen av biskjoldbruskkjertelhormon.

Det står også en interessant setning om at stress påvirker kroppens magnesiumbehov og at tilskudd av magnesium må avpasses proteininntaket. Økt inntak av protein uten tilstrekkelig inntak av magnesium kan føre til magnesiummangel.

Magnesiummangel vil føre til feil forhold mellom magnesium/natrium og magnesium/kalsium, og jeg har nå forstått at bare å ta magnesiumtilskudd vil ikke alltid være nok til å fikse dette misforholdet, ihvertfall ikke i mitt tilfelle

Kan det være derfor poden min har ei vanvittig kroppslukt? Han har fått påvist stooooor dvitmangel.