Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-05, 15:54   #7
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Beholde vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Nada

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

Hvordan er det med saltinntaket ditt??? For mange er dette et tabutema... da salt er et stort NEI NEI... men faktum er det at kroppen faktisk trenger salt for å regulere værskebalansen i kroppen... og får den ikke nok salt, ja så klarer den heller ikke å ta tilbake nok vann i samlerørene i nyerene etter at råurinen har passert Bowmans kapsel, proximale tubulus, Henles sløyfe og distale tubulus...

Er det ikke nok saltkonsentrasjon i nedre deler av Henles sløyfe, og i det omkringliggende vevet rundt nyrebekkenet, ja så får heller ikke kroppen til å hente ut nok vann fra urinen som er i ferd med å bli skilt ut i nyrebekkenet...da det osmotiske trykket ikke er stort nok...

Samtidig har du det faktum at om du drikker mye vann, så vil ikke hypotalamus reagere og du skiller ut for mye vann. Hypofysen skiller nemlig ut hormonet ADH, som regulerer utskillelsen av vann i urinen fra samlerørene i nyrene...

Igjen kanskje litt teknisk, men tror Fedonisten og andre utdannede sykepleiere og leger i bunn og grunn er enige i dette...

For å oversette det til vanlig språk....

1. Spiser du nok salt??? Bruker du såkalte erstatninger, eller naturlig sjøsalt som jeg mener er best???

2. Et tips til å porsjonere vannet, er å fylle ei vannflaske sånn ca 2/3 full med vann, kanske litt mere enn dette og, å fryse den ned før du tar den ut når du drar på jobb. Da fyller du bare på med litt vann på toppen, så har du iskalt vann som smelter sakte men sikkert, så du kan drikke av smeltevannet etter hvert... da får du porsjonert ut vanninntaket utover formiddagen...

Sist redigert av Ziggy : 04-12-05 kl 11:55.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat