Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-12, 14:26   #9
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-20177639

Sitat:

Si til deg selv innvendig:
«Jeg er ikke sulten, jeg har bare lyst til å spise mer.»
«Jeg er fortsatt sulten, men det gjør ikke noe.»
«Det kan ta magen 20 minutter å sende beskjed til hjernen om at jeg er mett.»
«Jeg har spist det jeg har planlagt å spise.»
«Jeg skulle ønske jeg kunne spise, men det går bra å vente.»
«Det er ikke farlig å være sulten en liten stund.»
«Det er ikke så ubehagelig å være litt sulten, selv om trangen til å spise er intens».

Høres ut som å legge opp til selvplaging.

Dette er ikke fagfeltet mitt, men jeg har lest at hjernen ikke forstår ordet "ikke" så godt (nei, det gjelder ikke bare toåringer ).

Dermed fungerer det ikke særlig å tenke "jeg skal ikke tenke på sjokoladekake, jeg skal ikke tenke på sjokoladekake", for juhu - hva får man lyst på da? Nettopp sjokoladekake. Dette skal være pga hvordan hjernen virker og assosierer ting, og det jeg leste er skrevet av hjerneforskere. Stemmer med egen erfaring.

Med andre ord, han ber folk om å tenke på spising og mat når de er sultne. Jeg tror ikke det er lurt i det hele tatt, for ikke å snakke om alternativet å spise bedre (lavkarbo).

Avledning, derimot. Det funker på toåringer også (inntil en viss grense).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat