Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?
Opprinnelig lagt inn av shailene, her.
Det var sånn du tolket det..? Poenget mitt var at de aller fleste som har et noenlunde variert kosthold lett får i seg minst 3-4 gram omega-6 daglig uten å gå inn for det - lavkarbo eller ikke.. Det vil da ikke være skadelig å få i seg tilsvarende mengde omega-3 enten det er gjennom kosten eller via tilskudd.
Du skrev:
Sitat:
En liten håndfull nøtter eller frø, eller en liten skje vegetabilsk olje om dagen er mer enn nok til å holde forholdet mellom omega-3 og 6 korrekt dersom du tar 6 kapsler daglig.
Og det var derfor jeg spurte? (Siden jeg vet at omega 6 virker betennelsesfremmende forekommer det meg som en lite hensiktsmessig framgangsmåte?)
Til TS:
Jeg ville ha angrepet problemet i begge ender - både ved reduksjon av omega6 (om du finner rom for det i ditt kosthold) og med økning av omega3. Jeg er ikke av den oppfatning at "jo mer jo bedre" når det gjelder omega 3... så jeg hadde nok spandert på en test for å sjekke "ståa" etter en stund. Da jeg tok testen betalte jeg den selv og den lå på ca 650 kr.
Jeg har ikke erfaring med den typen betennelser, men brukte i en periode omega 3 for å dempe en underarmsbetennelse. Dengangen da kunne jeg ikke nok og det var heller ikke tester tilgjengelig så jeg fikk redusert utbytte av den grunn. (Men ja, det virket smerte- og betennelsesdempende for meg.)
Sist redigert av smgj : 27-03-12 kl 18:43.
|