Re: Sv: Omega 3 - farlig?
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Jeg skjønner ikke hvor du vil hen, jeg.
I mitt svar har jeg skrevet "redusere omega6" og "balansere omega3/6" fordi det er den fremgangsmåten de fleste vil ha nytte av. Å kutte ut en essensiell fettsyre har jeg ikke foreslått såvidt meg bekjent?
Til TS:
Når man bruker omega3 som betennelsesdempende så leser jeg flere steder at man skal regne sammen summen av EPA+DHA og legge dette til grunn som "gram", ikke mengden fiskeolje i kapslene. Så mengden kapsler bør altså bestemmes ut fra hvor mye EPA/DHA man får. De fleste anbefalinger jeg har sett går inntil 3 gram daglig.
Og jeg foreslo et inntak av 3-4 gram omega-3, som vil si at du bør innta minst 4-15 gram omega-6 for å opprettholde balansen. Så vidt meg bekjent ligger minimum anbefalt inntak (ADI) av omega-6 på rundt 15 gram.. Dette mener du er for mye omega-6, altså? At det er forskjell på 1 gram fiskeoljekapsler og 1 gram omega-3 har jeg jo allerede poengtert.. Merket jeg bruker gir ca. 3500 mg omega-3 per 6 gram. Klart, spiser man mindre omega-6 kan man ta mindre omega-3, men er det virkelig hensiktsmessig å kutte så mye ned på omega-6?
|