Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-12, 13:26   #18
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Spørsmålet var:

Er det farlig å ta for mye omega 3?

Svaret er: Ja, vist det ikke balanseres ut med arakidon syre

De fleste har et høyt inntak av omega 6, men jeg lurer da på i hvilken form? Vist eks mandler har et høyt innhold av linolsyre så er det jo oofte begrenset hvor mye av den som omgjøres til gla-dgla-aa og deretter PGE2 og TXA2 (for å ta noen av eikosanoidene).

Når linolsyre skal omgjøres til GLA så reduseres den effekten av blant annet transfett, stress, vitamin/mineral mangel (blant annet sink, magnesium, b3,b6, vit c)
Men også av omega 3 sin fettsyre EPA

Neste ledd når arakidon syre skal dannes av DGLA så blir det "aktivert" av insulin og de fleste som spiser lchf har lavere insulin..

--

min mening og tanke om omega 3 og 6 er at vi må få vekk de største kildene til omega 6. Altså solsikke olje, soya olje og de andre planteoljene. Har man innflammatoriske sykdommer tror jeg også det er lurt å spise dyr som ikke har vokst opp på planteoljer siden de ofte har mer omega 6 i fettet.
Spise fisk og ta omega 3 tilskudd men ikke over ca 3 gram EPA/DHA daglig.
Spis en neve nøtter i ny og ne men ikke overdriv mengden.
Mål fettsyre balansen vist du er interessert i å se hvor du ligger (selv ble jeg meget overrasket over resultatet jeg fikk..)
Velg fiskeolje av god kvalitet.

Høres fornuftig ut

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat