Sv: Beholde vann i kroppen
Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Joda... men det er under forutsetning av at kroppen ikke skiller ut for mye væske da, Komkari...
Skiller man ut for mye vann gjennom urinen, skyldes ikke det selve blæra, men det at nyrene ikke klarer å reabsorbere vannet fra urinen... og dette kan ofte, men ikke alltid, skyldes et langvarig, saltfattig kosthold... for er det noe vi har blitt indoktrinert med de siste tiårene, ja så er det faren med for mye salt... på samme måte som for mye fett osv...
Poenget er at de undersøkelsene man ofte viser til er utført på folk som lever på en såkalt blandingskost, som har ført med seg store problemer for mange av oss med tanke på overvekt, diabetes osv...
I de siste årene har mange av disse undersøkelsene vedr. fettinntaket blitt tilbakevist av nye undersøkelser der man har tatt hensyn til at et blandingskosthold ikke alltid er det beste, og at et lavkarbokosthold basert på et høyt fettinntak faktisk gir positive helsemessige effekter...
Det samme tror jeg faktisk at man vil oppleve når det gjelder saltinntaket i framtiden... for jeg har enda tilgode å se cellebiologiske undersøkelser som viser at kroppen tar skade av et normalt inntak av naturlig sjøsalt... for nyrene har intet problem med å skille ut for mye salt... heller tvert imot...problemet oppstår når nyrene får for lite salt... og cellevæsken i kroppen er som sagt avhengig av et visst saltinnhold for at de normale celleprosessene skal fungere som de skal...
Det er derfor jeg påpeker dette med saltinnholdet... for det kan, i likhet med overvekten som du Komkari nevner, være forklaringen på problemet med å holde på vann i kroppen...
Jeg betviler ikke noe av det du skriver Ziggy (fysiologien rundt dette er forlengst ute av mitt hode! ). Jeg tror bare at også at andre symptomer enn bare hyppig vannlatning som f.eks lavt blodtrykk og ødemer vil gjøre seg gjeldende hvis årsaken er saltmangel som gjør at nyrene ikke fungerer som de skal.
Overvekt holder selvsagt på litt ekstra vann i kroppen, men det er nok ikke det som er årsaken til hyppig vannlatning. Hvis overvekt er årsaken til hyppig vannlatning er det rett og slett at magen i enkelte tilfeller blir for stor og trykker ned blæren. Dette har nok også mange gravide merket, men heldigvis varer det ikke så mange måneder da.
Nada, det er du som føler problemet på kroppen,-vi snakker litt over hodet på deg nå synes jeg,-du har kanskje alt svaret i ditt tilfelle.