Oppskrifter på mat uten melk, gluten og nøtter
Hei,
jeg har registrert at vi er flere her inne som ikke kan spise disse matvarene, og i den forbindelse har jeg lyst til å lage en tråd hvor vi kan komme med tips til gode (lavkarbo)oppskrifter uten disse ingrediensene.
Tilpasset variant av Nannahs supre knekkebrød:
Knekkebrød
200 g solsikkekjerner/gresskarkjerner
1 dl linfrø (60g)
1 dl sesamfrø (60g)
40g hirseflak
2 ss fiberhusk(store toppede) + evt sukkerrørsfiber
1 ts salt
1/2 ts sukrin
5 dl vann
Rør sammen alle ingrediensene og la den hvile i ti minutter så fiberhusken får svelle. Smør deigen utover to bakepapir og rut opp med pizzahjul. Om du ikke har varmluftsovn stek på 160 grader på nederste rille i ca 1t 10min. Husk å snu på brettene en gang i løpet av tiden, så blir de gjevnt stekt. Jeg brukte pizzarullen til å dele på knekkebrødene til slutt og. Jeg fylte den største kakeboksen jeg har til randen med dobbel oppskrift!
Kikerter med sei, tomater og basilikum
Til ca 4 porsjoner
600 g skinn og beinfri seifilet
2 ss olivenolje
2 bokser hermetiske kikerter
3 sjalottløk, finhakket
2 bokser hakkede tomater (à 400 g)
2 ts tomatpuré
3 dl vann
salt og nykvernet pepper
1/2 ts fruktose
1 ts balsamico eddik
3 ss hakket frisk basilikum
1 ss finhakket frisk timian
2 ss hakket bladpersille1.
1. Skyll fiskefiletene og tørk dem godt. Sørg for at alle bein er borte og skjær fileten i terninger på 2 x 2 cm.
2. Skyll kikertene godt under rennende vann og la de renne godt av.
3. Ha 2 ss olje i en panne og ha i løken og kikertene. Frese det hel på middels varme i 2 – 3 minutter. Ha i tomater, tomatpuré og vann og la det småkoke i 5 minutter. Smak til med salt, pepper, balsamico og fruktose.
4. Ha fisk, basilikum og timian i sausen. La det hele trekke på svak varme i 4--5 minutter.
5. Ha fiskegryten over i en serveringsbolle og dryss bladpersille på toppen.
|