Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-12, 21:59   #1
yoga
Juniormedlem

yoga sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Oslo
yoga er på en erverdig vei
Smile

Oppskrifter på mat uten melk, gluten og nøtter

Hei,
jeg har registrert at vi er flere her inne som ikke kan spise disse matvarene, og i den forbindelse har jeg lyst til å lage en tråd hvor vi kan komme med tips til gode (lavkarbo)oppskrifter uten disse ingrediensene.

Tilpasset variant av Nannahs supre knekkebrød:
Knekkebrød

200 g solsikkekjerner/gresskarkjerner
1 dl linfrø (60g)
1 dl sesamfrø (60g)
40g hirseflak
2 ss fiberhusk(store toppede) + evt sukkerrørsfiber
1 ts salt
1/2 ts sukrin
5 dl vann

Rør sammen alle ingrediensene og la den hvile i ti minutter så fiberhusken får svelle. Smør deigen utover to bakepapir og rut opp med pizzahjul. Om du ikke har varmluftsovn stek på 160 grader på nederste rille i ca 1t 10min. Husk å snu på brettene en gang i løpet av tiden, så blir de gjevnt stekt. Jeg brukte pizzarullen til å dele på knekkebrødene til slutt og. Jeg fylte den største kakeboksen jeg har til randen med dobbel oppskrift!

Kikerter med sei, tomater og basilikum
Til ca 4 porsjoner

600 g skinn og beinfri seifilet
2 ss olivenolje
2 bokser hermetiske kikerter
3 sjalottløk, finhakket
2 bokser hakkede tomater (à 400 g)
2 ts tomatpuré
3 dl vann
salt og nykvernet pepper
1/2 ts fruktose
1 ts balsamico eddik
3 ss hakket frisk basilikum
1 ss finhakket frisk timian
2 ss hakket bladpersille1.

1.
Skyll fiskefiletene og tørk dem godt. Sørg for at alle bein er borte og skjær fileten i terninger på 2 x 2 cm.
2.
Skyll kikertene godt under rennende vann og la de renne godt av.
3.
Ha 2 ss olje i en panne og ha i løken og kikertene. Frese det hel på middels varme i 2 – 3 minutter. Ha i tomater, tomatpuré og vann og la det småkoke i 5 minutter. Smak til med salt, pepper, balsamico og fruktose.
4.
Ha fisk, basilikum og timian i sausen. La det hele trekke på svak varme i 4--5 minutter.
5. Ha fiskegryten over i en serveringsbolle og dryss bladpersille på toppen.

yoga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten melk, gluten og nøtter - Fedon (moderat lavkarbo/lavglykemisk) Svar med sitat