Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?
Da spesielt ting som minner om søt hvetebakst.. Lavkarbovafler, pannekaker, muffins og slikt. Noen andre som opplever dette? Til og med Nannah's vafler, som jo inneholder stort sett det samme som en omelett, sånn næringsmessig. Ingen ulumske mel-erstatninger som kan påvirke blodsukkeret. Hvorfor blir jeg så mye mettere av omeletten da?
Har en teori om at det er fordi kroppen "husker" at det er masse sukker og hvetemel i f.eks. vafler, og reagerer med å skille ut for mye insulin når en spiser noe som smaker så likt vanlige vafler, slik at blodsukkeret faller brått. Kan det være noe i dette? Mener nemlig jeg har lest at kroppen begynner å skille ut hormoner bare en tenker på eller lukter mat.. Da er den kanskje "smart" nok til å skille ut mer insulin hvis den tror det er hvetebakst som kommer, enn hvis den registrerer at det er f.eks. omelett som er på vei? Jeg reagerer ikke på kunstig søtt i seg selv, hverken lightbrus, Natreen eller annet.. Men det har jeg altså brukt daglig i snart 10 år. Kanskje kroppen omlæres etterhvert, til at den ikke lenger trenger å forberede seg på sukker og hvete når den registrerer en viss smak eller lukt? Eller er jeg langt utpå jordet her?
|