Sv: Beholde vann i kroppen
Opprinnelig lagt inn av Scilla
...Men til det jeg egentlig vil si - det kan være mange grunner til å tisse mye... Jeg må også i perioder på do to ganger i timen, våkner etter fire timer om natta fordi jeg må tisse, og er konstant tørst. Jeg har fått vite at det er fordi binyrene mine til dels har "flata ut" (de greier ikke produsere nok kortisol lenger) og at kroppen derfor ikke klarer å holde på vannet.
Tror ikke det er så godt kjent i grunnen... Har du noen forklaring på dette, Ziggy?
Nada: Synes jeg husker å ha lest at slikt kan skje når kroppen omstiller seg... men hvis det ikke bedrer seg etterhvert synes jeg du skal gå til lege Det kan jo være binyreproblematikk for din del også, eller noe annet som trenger behandling!
Ikke umulig det heller nei... for binyrebarken produserer et hormon kalt Aldosteron, som bidrar til å regulere saltmengden i kroppen, og stimulerer reabsorbsjonen av salt, Na+. Dette er ikke så godt kjent, men her er en link til er rimelig detaljert side som forklarer en del om dette...
Man skal imidlertid være klar over at Aldosteron er svært følsomt ovenfor medikamenter, så ofte kan det være inntak av ulike medikamenter som forstyrrer Aldosteronproduksjonen, som derved påvirker kroppens saltbalanse på en negativ måte... kanskje noe å tenke over for flere???
http://www.aker.uio.no/Hormonlab/Ana...apittel_5.html
|