Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-12, 12:00   #10
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Karbohydrater pr. DAG eller pr. DØGN??

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Hvor mange er det egentlig som får sove 12-13 timer i døgnet...? (Rykker i meg av misunnelse nå, jeg er en inaktiv ME-pasient som sliter med å få noe mer enn to-tre timer søvn i døgnet.... men jeg spiser ikke mer enn to måltider om dagen likevel. Men når jeg overhodet ikke får sove om natten, blir det av og til et ekstra måltid pga dagslengden.)

Før jeg begynte på lavkarbo sov jeg minst 12 timer i døgnet. Jeg skulle faktisk utredes for ME. Men ca to mnd på lavkarbo reduserte behovet for søvn med to-tre timer og nå to år etter klarer jeg meg med mellom sju og ni timer alt etter som hvor sliten jeg er.. Men som oftest sover jeg åtte timer.

Jeg tror også det handler mer om karbohydrater pr måltid enn pr døgn. Faren for å komme ut av ketosen er vel i et måltid. Dersom man spiser 20 g karbohydrater i ett måltid er det vel større fare for å gå ut av ketose enn dersom man spiser fire måltid med 8-10 karber i. Ikke at jeg vet dette for sikkert. Men jeg merker godt på kroppen at det er ubehagelig å spise for mye karbohydrater i ett måltid. Men jeg kan godt spise opp mot 50-60 g på en dag uten å gå ut av ketosen, så lenge de er godt fordelt..

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat