Sv: Karbohydrater pr. DAG eller pr. DØGN?
Jeg er sikkert helt tett i huet, men jeg skjønner egentlig ikke hva du lurer på. Henger overskriften sammen med spørsmålet?
Lurer du på om en som er våken lenger og er mer aktiv kan spise mer karbohydrater, uten å gå ut av ketose, i forhold til en som sitter rolig?
Ketoner utskilles jo ut LANGT over 20 karbohydrater, hos de fleste. Selv når den ikke kan måles, så kan det være ketoner i urinen. Det er ingen magisk tilstand som BRÅTT oppstår. "OI, der kom jeg i ketose", liksom. Den stopper heller ikke, helt brått. Det kan gå fra veldig, veldig svakt, til sterkt. Så klart, om man beveger seg mer, så KAN det hende man kan spise mer karbohydrater og ha like høy utskilling av ketoner i urina, i forhold til en som ikke beveger seg noe særlig og spiser 20 gram pr dag. Men det kan jo forekomme at en som sitter stille dagen lang og spiser 20 gram karbohydrater til hvert måltid, tåler det bedre enn en som er våken i 16 timer, farter rundt og bare spiser 20 gram. Vi er forskjellige, alle mann!
Om målet er å gå ned så er det nok individuelt om man kan "unne" seg mer karbohydrater fordi at man lever et aktivt liv. Spørs helt hvor karbosensitiv man er. Karbohydrater går jo litt med når du sitter stille, litt mer når du beveger på deg, endel mer når du trener, jo større % andel, jo hardere du trener, også går det endel til restitusjonen, etter trening.
Det er nok veldig individuelt! Noen tåler jo ikke karbohydrater i det hele tatt, mens andre godt kan spise både 50-100 og 150 og fortsatt gå ned og ha det helt fint.