Tråd: Økologisk?
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-12, 08:27   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Økologisk ?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei. Fordi det ikke er bevist at økologisk mat er bedre enn vanlig mat, faktisk er mye av maten mer næringsfattig enn annen dyrket mat.
Derimot er jeg bevisst på å handle norsk mat, og gjerne fra områder jeg kjenner. Jeg er, i motsetning til de fleste økologi-hysterikerene, oppvokst på gård og vet litt om hvordan maten dyrkes i Norge. Skremselspropaganda fra tyske superbruk er ikke helt reelt her i landet.

Det er mange gode grunner til å drive økologsik landbruk:

- Jorda blir utarmet av kunstgjødsel
- Avrenning pga kunstgjødsel har vært et stort problem
- Jordas fosforlagre begynner å gå tomt, fosfor er en viktig bestanddel i kunstgjødsel.
- Miljøaspektet sett under ett.
- Sprøyting er ikke lov, dette brukes i tradisjonelt landbruk. Stoler du på at det er trygt? Slike midler får ikke slippe inn i min hage etter å ha lest på innholdet.
-Mere restrektivt når det gjelder medisiner på dyrene.
- Fjærfe har definitivt mere plass. Frittgående og øskologisk drift kan ikke sammenlignes. SLik jeg kjenner høner og deres væremåte så er vanlig frittgående høns et sant mareritt for hønene, fordi de går så veldig mange sammen på alt for trangt område. De har bedre plass, like like mange grusomme problemer( som hakking, ikke noe vagleplass på de som blir sjaltet ut osv)

Dagens tale fra agronomen som spiser konvensjonelt, men som har tusen grunner til å støtte økologisk landbruk

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat