Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-12, 13:50   #24
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Hvor vidt det fører til lykke eller ikke kommer vel an på personen. Jeg har sett dokumentar fra sverige der de har fokusert på komplikasjoner og hvordan man fører statistikker. En operasjon blir regnet som vellykket dersom du har gått ned så og så mye i vekt. Mens komplikasjoner ikke blir kartlagt i samme statistikker. Det viste seg også at en del slankeopererte (ikke en stor prosent, men større enn blant de fleste) fikk alkoholproblemer. Muligens er årsaken at de har brukt mat som trøst, men nå har byttet det ut med alkohol. Dette er nok ikke et vanlig problem, men det er mange aspekter ved det å være overvektig.

Oppfølgingen høres derfor bra ut når man gjør GBP gjennom det offentlige. Det skremmende er kanskje at folk tar en avgjørelse om å gjøre slikt privat uten å ha tenkt nøye gjennom hva det innebærer.

Jeg har et ganske negativt syn på GBP fordi jeg personlig kjenner ei som har tatt operasjonen og på grunn av flere komplikasjoner har mistet magesekken. I nesten et år gikk hun med en ryggsekk som matet henne gjennom en sonde. Nå har hun begynt å spise igjen, men maten går rett i tarmen og derfor har hun nesten alltid fordøyelsessmerter og kvalme. I tillegg føler hun seg alltid sulten. Hun kommer sannsynligvis aldri til å komme seg i jobb igjen og livet hennes har blitt veldig inskrenket når det gjelder sosialliv. Hun er deprimert og oppgitt.

Jeg vet at mange lever godt etter en slik operasjon. Men jeg tror det er viktig å tenke godt gjennom det og gå gjennom et slikt informasjonskurs (eller hva det heter). Dersom man har BMI på 30 syns jeg det ikke er nødvendig med et så stort kirurgisk inngrep. Og jeg synes forslaget om å utføre slike operasjoner på 13-åringer er helt hårreisende. Dersom jeg hadde fått tilbud om en slankeoperasjon når jeg var så ung (eller noen år eldre) hadde jeg lett tatt det. For jeg drømte om at det fantes slike quick fixes som ung. Og jeg hadde nok oppfattet det som nettopp det. Jeg vet at mange er oppegående som tenåringen, men likevel kan dette ha mye større konsekvenser enn man klarer å forstå når man er så ung. Jeg skjønner jo at det er foreldre inni bildet her og. Men likevel tror jeg at det må finnes bedre muligheter når man er så ung.

Poenget mitt er vel at det ikke er en quick fix. Det kan være vellykket og gi mange et nytt liv, men for noen kan det gi alvorlige konsekvenser og resultere i det motsatte.

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat