Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-05, 16:34   #17
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Jeg tror dessverre at han ER død. OG at han ikke kommer tilbake. Basert på det som ble sagt i bok 5, da Sirius døde - at ingen kommer tilbake igjen. Dumbledore har dessuten sagt det flere ganger til Harry, de døde kan ikke vekkes opp igjen. Tror faktisk han sa det i sekseren også. En annen grunn til at jeg tror det, er at Harry plutselig kunne bevege seg igjen etter at Dumbledore var død. Formodentlig slutter forhekselsen å virke når den som utførte den, er død. Men sannsynligvis kan portrettet bidra med råd.

Det jeg tror, er at Dumbledore hadde avtalt med Snape at han, og ikke Draco, skulle ta Dumbledores liv. Jeg tror nemlig at Dumbledore visste at noe sånt kom til å skje - kanskje han visste om Dracos oppdrag?? Og at for å redde Draco fra å gjøre en Unforgiveable Curse, bad han Snape om å gjøre det i stedet. Siden Snape har vært en Death Eater, har han nok sikkert gjort sånne før, så for ham spilte det gjerne ikke så stor rolle - han er allerede "unforgiveable."

Det at Snape deretter sier til Harry (da Harry jakter på ham nedover mot utgangen) "no unforgeveable curses from you, Potter!" styrker min teori om at de er opptatt av å hindre at de unge gjør seg selv skade med en sånn curse. Det siste Dumbledore gjorde, var jo å prøve å få Draco til å gå over på den rette siden. Da han sa at Draco ikke kom til å drepe ham, var det fordi han hadde avtalt at Snape skulle gjøre det. Da han sa "Severus... Please.." like før han ble drept, var det ikke "Please don't kill me," som vi var ment å tro, men "Please kill me so Draco will not have to."

Harry ble forstenet for å unngå at han blandet seg inn og ble skadet eller drept. Det var viktigere enn Dumbledores eget liv.

Det har gått igjen og igjen at Dumbledore har bunnsolide grunner til å stole på Snape. Vi aner jo ikke hvilke grunner - det gjør ingen av personene i boken heller, fordi Dumbledore alltid nektet å snakke om det. Sånn VAR det bare. Og riktignok sier han at han kan ta feil og har tatt feil, men det med Snape var han veldig sikker på at han ikke tok feil om.

Og hva var det egentlig Snape sverget på til Narcissa og Bellatrix? Å passe på Draco, beskytte ham, og om nødvendig utføre det oppdraget som Voldemort hadde pålagt Draco. Det kunne han sverge uten problemer, for han og Dumbledore var allerede blitt enige om det.

Jeg tror også at det fins et og annet clue i det Dumbledore sa i ørske mens han drakk den potion'en i hulen. Det endte med "Kill me!" Vi var nok ment å tro at det var fordi han heller ville dø enn å ha sånne smerter, men enn om han bare gjentok ordren han hadde gitt Snape? Og var det ikke noe om at Hagrid hadde hørt at Dumbledore og Snape hadde kranglet? Det var sikkert det de kranglet om! Snape ville ikke drepe ham, men Dumbledore ville at han skulle holde løftet!

Jeg tror forøvrig at alt ender med at Harry vinner over Voldemort, at han og Ginny blir sammen igjen og sikkert gifter seg, og at Ron og Hermione også gjør det. Det skal jo være happy ending, ikke sant?

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat