Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG
Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
VG og "Ekstrem lavkarbo"
VG lever fett på sin vektklub, som jo er toftet på "spis mindre og mosjoner mere - så blir du slank". De har oppdaget at det er tre store "slankesesonger". Januar, etter påske og etter sommerferien.
Før hver slik periode rakker de etter ringe evne ned på lavarbo og ketogen diett, uten å skille noe på disse to konsepter.
VG har ikke forsømt seg i denne påske heller. Med krigstyper i overskriften proklamerer de at ekstrem lavkarbo kan gi tykktarmakreft. Leser man nedover i artikkelen, er det først noen sannhetsvitner som mener det kan være slik, og først helt til sist i artikkelen (der de fleste har stått av) kommer det frem, at det riktignokk synes å være en sammenheng mellom fettinntak og tykktarmakreft, uten man sikkert har vist det vitenskaplig, og enda er trenden kun til stede når man har spist mye fett i over tyve år.
Jeg gjetter på at 9 av 10 lesere sitter igjenn med et inntrykk av at ketogen diett kan gi tykktarmskreft. Det er ikke tilfellet.
Ikke et ord om hvor veldokumentert fedme er som risikofaktor for hjerte- og karsykdom, diabetes, visse krefttyper, slitasjegikt etc.
Ikke et ord om hvor effektiv ketogen diett er for nettopp de som sliter mest med overvekt og som har vanskelig for å slanke seg ved å "spise mindre og mosjonere mer".
Jeg forutser liknende artikler om "Ekstrem lavkarbo kan gi hjerteinfarkt og hjerneslag" og "Ekstrem lavkarbo kan skade nyrer og lever"
Alle tuftet på samme misbruk av statistikk som den aktuelle artikkel.
Det må være fortærende for disse VG journalister, hvis oppgave tydeligviser å baksnakke lavkarbo og fremsnakke gammeldags slanking, at 70% av de som slanker seg benytter en eller annen form for lavkarbo.
"Man kan lure noen noe av tiden, men ikke alle hele tiden"
Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen
Nå har ikke jeg lest annet enn forsiden på papirutgaven av Dagbladet, men der står det om idrett og suksess med lavkarbo. Vg og Dagbladet er altså laaaaaangt fra hverandre angående synspunkter om lavkarbo og Vektklubben er nok årsaken. Håper Vg tar til vett snart.