Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-12, 02:43   #6
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Karbene i Tagatose har ekstremt lav GI (2 eller 3) og har veldig lite påvirkning på insulinutskillelse (som er det som trigger fettlagringen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose

Ulempen er at man kan få luft i magen om man spiser for mye. Jeg fikk en del første gangen, men er vant til det nå. Jeg synes dette er det eneste som likner vanlig sukker så jeg ikke smaker forskjell, men blander likevel med litt Sukrin, bare ikke så mye at det blir "kald" smak. Sukrin gir meg ingen luft i magen og har 0 kalorier.

Husk at til og med fiber, som cellulose, er karbohydrater kjemisk sett, men vi kan ikke ta de opp. Derfor skiller vi mellom sukker, stivelse (som kroppen gjør om til sukker) og fiber.

I tillegg har vi altså alle disse nye stoffene som kan oppføre seg litt imellom. F.eks sukkeralkoholer. Tagatose er helt i den "snille" enden av skalaen og jeg tviler på at det dytter noen ut av ketose. Sukrin har GI 0 og er helt klart et sukkeralkohol som ikke vil telle hverken mtp karber, eller kalorier, for den saks skyld.

Stevia + de kunstige søtstoffene er "noe annet" som ikke teller som karber (og da også har GI 0) , men mange synes det er ulemper med de, enten mtp smak eller konsistens, eller bakeegenskaper/at de ikke gir karamellisering. Alle kan brukes til enkle ting som å søte kaffe, te og div. rører/deiger etc.

Jeg ser an litt etter bruken/prisen, mao. Jeg lagde perfekte brente mandler som smaker helt som originalen, i dag, med Tagatesse. I kaffen dryppet jeg noen dråper Natreen.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat