Sv: Forvirring ang kunstig søtning
Jeg bruker FOS i te. Ikke fordi jeg må ha noe søtt i te-en, men fordi legen min mente jeg trenger å "fore opp" de "snille" tarmbakteriene. FOS (fructo-oligo-sakkarider!)er et langkjedet sukker utvunnet fra sikori eller fra jordskokk. Smaker bare litt søtt og er et "fisesukker" i starten. 
Ellers har jeg både hvitt og lysebrunt sukker, stevia, xylitol, yacconsirup, honning og sukrin hjemme. Det meste holder på å bli gammelt og var innkjøpt til "hjemmelaget sjokolade".
Jeg har vel kommet fram til at det for meg kjennes riktigst å fokusere på å spise lite søtt, rett og slett... og da heller bruke honning, stevia og demarasukker (og dadler og rosiner) som søtning. (Stekt pastinakk og epler er forresten utrolig søtt når man ikke er veldig vant. Et revet eple eller en most banan er faktisk veldig god søtning i flere tilfelle. Det må selvfølgelig veies opp mot karbohydratbelastningen. )
Tror som flere nevner over at dette må avgjøres av hvordan man personlig reagerer på de ulike stoffene og hva man synes er viktigst. Spiser man store mengder "søtt" er det nok også viktig å skjele til hvordan det virker på kort og lang sikt.