Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-05, 00:06   #23
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harry Potter 6 - diskusjon!

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Humlesnurr er jo omtrent en tro kopi av Gandalf, og vi vet jo alle at han falt ned i et stup i Morias miner og var tapt for alltid. Men han kom tilbake. Det vil også Humlesnurr gjøre.

det er utrolig mange likhetstrekk mellom Harry Potter og det Tolkien skrev, så det er ikke vanskelig å finne ut hvor Rowling har fått inspirasjon. I den andre boken feks drar Harry og Ron inn i the forbidden forrest, og treffer på gigantiske edderkopper, og alle som har lest Hobbitten av tolkien skjønner hvor hun fikk den ideen fra.

Og som Albertine sier så er det ganske mange likhetstrekk meddom Gandalf og Dumbledore. både utsenemessig og tenkemåte, så jeg håper Dumbledore på en eller annen måte også dukker opp "fra de døde"

Jeg er også enig med HP her om at de norske navnene rett og slett er elendige... Jeg skjønner ikke vitsen med å oversette egennavn. Jeg har lest litt av ei bok på norsk, men ga opp for jeg satt bare og irriterte meg på oversettelsene (hadde lest de på orginalspråket først)