Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-12, 18:47   #7
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Magen er i total ubalanse

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Juster kostholdet ditt i lavkarboretning. Kutt de verste karbohydratkildene. Du kan fint spise mer moderat lavkarbo hvis du ønsker det heller enn ketogent (nå vet ikke jeg hvordan du spiste på lavkarbo da...).

Jeg har chrons og MÅ spise lavkarbo, ellers blir jeg veldig dårlig i magen.

Ellers burde legen henvist deg til spesialist for kolonskopi og andre prøver for å se om du kan ha noen tarmsykdommer. Sannsynligvis om de ikke finner noe spesielt, får du diagnosen irritabel tarm. Den eneste måten å bli symptomfri (som jeg vet om), er å spise lavkarboish...

Jeg ble symptomfri på 4 uker bare, og var ekstremt syk før den tid.

Anbefaler at du forsøker 4-8 uker på ganske strikt lavkarbo før du ber legen om å gå videre. Merker du bedring etter en mnd, så har du sannsynligvis et fordøyelsessystem som ikke tolerer karbohydrater i særlig grad... Husk at korn bla inneholder antibeitestoffer som ødelegger fordøyelsessystemet ditt, så begynn med fjern korn og melmat og se om det hjelper. Kutt all sukkerholdig mat og brus. Reduser fruktinntaket, øk på med grønnsaker og spis gode rene proteinkilder.

Det er IKKE lavkarbokostholdet som har "ødelagt" fordøyelsen din, men sannsynligvis fikk kroppen din 2 mnd "pause" fra mat den ikke tolererer særlig godt, og når du så begynte å spise silk du gjorde før igjen - ble det en voldsom overgang til kroppen din og du merker nå i mye klarer grad at dette LIKER ikke kroppen din...

Selv om hun merker bedring av lavkarbo, er det jo ikke nødvendigvis slik at hun MÅ spise lavkarbo for å holde seg frisk? Det kan jo være en eller flere høykarbo matvarer hun reagerer på, uten at hun nødvendigvis må kutte ut all høykarbomat av den grunn.. Hvis lavkarbo fører til bedring kan hun jo forsøke å gjeninnføre en og en matvare, til hun finner ut hva hun reagerer på, og om det eventuelt er all høykarbomat.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat