Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-12, 10:59   #1275
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?
Eller hva jeg skal google på for å finne en forklaring?

Dette er typisk i Tvebandsstrikk - da strikker man med to tråder også når man strikker ensfarget. Trådene tvinnes for hver maske og plagget blir derfor mye tettere enn vanlig strikking. Heter Twined knitting på engelsk, Tvåändstickning på svensk.

Mønster fremkommer ofte med vrangmasker (krokmasker) og slike border som på bildet.

Skal man strikke større prosjekter i tvebandsstrikk bør man ha Z-tvunnet garn (vanlig garn er S-tvunnet) fordi teknikken fører til at garnet tvinner seg mot høyre, og S-tvunnet garn kan da blir veldig hardt tvunnet etter hvert.

Knitty.com har mønster på vanter i tvebandsstrikk, men linken til artikkelen med teknikken er feil...

Jeg lette etter mønster på norsk for en stund siden, men fant ikke noe. Jeg fikk mønster på votter i tvebandsstrikk på husfliden i Drammen for noen år siden. Der fikk jeg også kjøpt garn som var Z-tvunnet. Morsom teknikk, men kjedelig å snurre opp nøstene hele tiden

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat