Re: HJELP! 100 kg. Trenger drahjelp
Et godt utgangspunkt hvis du syns overgangen er vanskelig, kan jo være å finne gode lavkarbo-oppskrifter på favorittmaten din. Jeg finner ihvertfall mye trøst i det, når jeg begynner å kjede meg med den vanlige lavkarbomaten min, og tenker at NÅ må jeg ha vafler, sjokoladekake, pizza, eller hva det nå skulle være.. Ofte har jeg vært overbevist om at dette kan umulig bli i nærheten av like godt som orginalen, og som regel blitt veldig positivt overrasket! Hva liker du til frokost, lunsj, middag, kvelds? Forhåpentligvis litt "ordentlig mat" som inkluderer grønnsaker, da blir jo overgangen enklere. Vet mange rynker på nesen av såkalt "erstatningsmat", og det er det nok gode grunner til også, men slike oppskrifter kan være gode støttehjul å ha når man holder på å tryne i kakefatet, so to speak... Du må jo såklart venne deg til nye matvaner og lære deg å like nye ting når du skal gjøre en så stor endring i kostholdet, men å finne flere retter man virkelig elsker og kan kose seg med med god samvittighet vil nok være til god hjelp for alle.. 
Vanskelig å skrive handlelister for andre, men her er iallefall maten jeg alltid prøver å ha tilgjengelig. Husk at grønnsaker er viktig 
Smør (saltet og usaltet)
Kremfløte
Creme Fraiche
Cottage Cheese
Kavli smøreost
Fetaost
Diverse guloster
Egg
Paprika
Tomat
Agurk
Selleri
Løk
Rødløk
Hvitløk
Lollosalat
Spinat
Brokkoli
Blomkål
Mandler
Macadamia-nøtter
Fiberrik knekkebrød
Mye forskjellig krydder og friske urter
Flere gode teer
Mat jeg alltid har i kjøkkenskapet til baking:
Fiberhusk
Johannesbrødkjernemel
Kokosmel
Mandelmel
All slags frø
Kli
Diverse søtstoffer
70% og 86% sjokolade
God vaniljeekstrakt eller vaniljepulver
Sist redigert av shailene : 16-04-12 kl 15:38.
|