Sv: C-vitamin
Det beste c-vitaminet er et som inneholder alle naturlige forekommende faktorer som opptrer sammen med c-vitaminet. Det bør i alle fall inneholde bioflavonoider. (Rutin og Hesperidin.) Solgar har et bra c-vitamin, men det er svindyrt og vanskelig å få tak i. Bio-care har et fint et som heter Mixed Ascorbates, men det inneholder dessverre fruktose.
...når det gjelder mest bang for the buck så er askorbinsyre en vinner. Det er ikke noen kvalitetsforskjell på askorbinsyre, natriumaskorbat og kaliumaskorbat. Jeg tror alle blir tatt opp like bra i tarmen. Spørsmålet er heller hva som passer for deg. Askorbinsyre er fint hvis du har tendens til surt vev (altså høy ph i urin), noe som ikke er uvanlig.
Jeg er ikke helt for c-vitamin bundet som salter. I alle fall ikke hvis du skal ta det i store doser. Da tror jeg Ester-c eller Crystal C er tryggere... men igjen, mye dyrere. Godt mulig at det er bare mye fancy ord som er ute og går.
Hvis du skal ha et billig og enkelt c-vitamin, så er det uten tvil askorbinsyre som bør være førstevalget. Hvis magen din ikke tåler det, så ville jeg kjøpt Bio Care Mixed Ascorbates isteden. Eventuelt Crystal C i pulverform.
EDIT: Heia DVP!