Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-12, 14:57   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Nå prøver jeg å finne fellene mine her og da må jeg ha litt "statestikk" av dere om dere kan være så snille å gi meg litt

Jeg har lagt om fra ganske mager mat for et år siden til naturlig fettrik mat. Jeg merker jo mange fordeler med det: Stabilt blodsukker, sultfølelse/suget er borte, leddene er mindre stive og hodet fungerer bedre. I tillegg har fordøyelsen forandret seg.

Men jeg får i meg for mange kcal til at jeg går ned, derfor lurer jeg på om jeg overdriver litt?

Vi er en familie på 3 og fettet er i stor grad knyttet til middag.
Jeg lager sauser basert på fløte og smør, sper fiskekaker med fløte og steker bare i smør. I tillegg har jeg en god skvett fløte ( ca 1/2 dl) i min ene kaffekopp på morgenen og jeg bruker godt med smør på det jeg legger pålegg på

På en uke bruker vi ca 500g smør, 2-3 putter med fløte og 1-2 bokser rømme.
Vi bruker sjelden olje og siden poden her ikke liker fet fisk blir det helst mager fisk og kjøtt, men litt pølser og sånnt innimellom.

Jeg kan tenke meg at min del av disse fete meieriproduktene er ca halvparten eller litt mindre. Er det altfor mye? Hva er "vanlig"?

Jeg har en hang til å få i meg litt for mye proteiner også. Hvordan unngår jeg det og fremdeles holder meg mett?

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat