Re: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?
Hvis det er snakk om rundt 35 gram smør per dag syns jeg det er helt OK, med tanke på at du går på ketosediett.. Jeg syns inntaket ditt av fløte og rømme også er helt greit hvis det er snakk om 1-2 av hver i uka, men enkelte opplever meieriprodukter som "partystoppere", så det kan jo være noe å tenke på hvis alt annet feiler.
Blir du fortsatt sulten av å kutte ned på proteinet, hvis du beholder samme mengden fett i kosten, eller øker litt på fettet? Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg blir iallefall mer sulten av å spise for mye protein, enn hvis jeg spiser akkurat det jeg trenger av protein, og heller fyller mest mulig av kaloribehovet mitt med fett. Hvis du først om fremst får i deg fettet i form av saus til kjøtt o.l., er det kanskje lett at du ubevisst spiser mindre fett også, og da er det jo ikke rart at du blir sulten. Hvis smør, fløte og rømme er hovedkildene dine til fett, ligger du vel på rundt 50-70 gram fett per dag fra disse matvarene nå? Er dette alt du får i deg av fett?
For mye protein er jo ikke så bra med tanke på vektnedgangen ihvertfall, så jeg ville sett på hvor mye du kan kutte ned på proteinet i første omgang.. Altså fordi det ofte er fettet som gir best metthetsfølelse, og har minst potensiale til å hemme vektnedgangen. Hvis du er lite til moderat aktiv bør du sikte deg inn på 1-1,5 gram per kilo kroppsvekt. Det er vel 15-20 g karbo ligger på om dagen, siden du følger ketolyse? Nå vet jeg jo ikke hva du veier, men sier rundt 100 kilo for enkelthetens skyld.. Isåfall trenger du 100-150 gram protein, og vil da få i deg rundt 6-700 kalorier per dag via protein og karbohydrater. Da kan du nok fint ligge på rundt 130-160 gram fett per dag før det kan hemme vektnedgangen din, noe som burde mette godt selv med mindre protein. Da vil du totalt sett ligge på 1800-2200 kalorier per dag. Ønsker du å ligge lavere på kaloriene enn dette, kan du kutte litt ned på fettmengden, men ville ikke gått under 100 gram.
|