Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-12, 10:56   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sklir litt videre, det er ikke BARE blodsukker

Jeg gikk over på ekstremt strikt LCHF for 3 år siden. De første 6 mnd spiste jeg vel knappe 10 gram per dag. Virkningen på det jeg skulle teste ut var jo formidabel. Vektreduksjon på 6 kg på 4 uker, og en utholdenhet i Petter Northug klassen når jeg trente - melkesyre, hva er det?

Sånn sett kan jeg stå for at strikt lavkarbo passer meg best når det gjelder treningsEFFEKT. Men nå har jeg sluttet å tenke karbohydrater, men lagt om til et kosthold som kan kalles næringsrikt, uten tanke på disse molekylene som mange er så redde for.
Jeg spiser et kosthold bestående av kjøtt, fisk, bær og grønnsaker og egg som basis. Anslagsvis kommer jeg vel opp i et sted mellom 20 - 100 gram karbo per dag. Jeg tenker ikke over mengde karbo, fett eller protein, men velger mat fra kilder som inneholder mange næringsstoffer, og spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett.
Et slikt kosthold gjør at kroppen hele tiden får store mengder mineraler og vitaminer, og antall karbohydrater skader ikke kroppen, heller ikke mengden protein (som antagelig kan ligge på 200 -250 gram per dag) eller mengden fett.
Det som jeg mener er viktig, er altså å spise kost med mye næring, og unngå kost som er unaturlig for mennesket, som korn. Det er MER enn blodsukker vi må tenke på. Kjøttdeig som er stekt - inneholder det noe næring som kroppen kan bruke, egentlig?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat