Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Delvis... I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til fabrikkfremstilt "mat" ifht "naturlig" mat... legg merke til gåsøynene - fordi både blåsyre og revebjelle (digitalis) er naturlig, men det betyr ikke at det er ufarlig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Splenda
Jeg er skeptisk på det å få i meg så altfor mye klorid... det er et halogen som etter det jeg forstår - man skal være forsiktig med på grunn av at det kan ta opp plassen for jod - der hvor vi skulle hatt det. Samtidig så SKAL vi ha en gitt mengde klorid. Vanligvis via salt.
Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert.
Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde.
Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn.
Jeg bruker sjelden søtt. Jeg har stevia som jeg bruker i teen på jobb, men ellers bruker jeg ikke søtt. Trenger jeg noe søtt feks til kakefyll er det bare å pøse på med bringebær, kiwi eller annet god søt frukt/bær.