Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-12, 21:11   #9
ToreH
Gjest

Sv: Høyintensitet eller lavintensitet?

Ingrid Kristiansen var nok temmelig unik som løperdronning i Norge. Hun er vel omtrent den eneste som fremdeles tviholder på sitt program, den gemene hop i løpernorge ser nok litt anderledes på det..... Det som man ser i dag blant gode distanseløpere er å kjøre veldig korte, men svært intensive økter. Kenyansk trening kalles det i kretsene og ser du nå den totale dominansen kenyanere har på mellom og langdistanse så skal du ikke se bort fra at man kan drite i å løpe mange timer i strekk for å gjøre kroppen vant til distansen... Kenyanere løper ofte ikke mer enn i 40-55 minutter, men til gjengjeld er det da sone 3-sone4 trening. Ikke noe sone 1.

Jeg har i lengre tid nå fulgt Marius Bakken sitt maratonprogram. Det er basert på 2 prinsipper, kenyansk og italiensk stil. Kan med en gang si at det er ikke noe problem å ha intensitet på 87-92% og ha pauser på under halve tiden HVIS du er VANT til å løpe denne type intervaller. MEN for NYBEGYNNERE som ALDRI har løpt langintervall (ja, 4x4 er langintervall) så kan 3 min være en grei start, men bør SÅ SNART som mulig halveres både for å presse grenser og for å bli mer psykisk robust.
Fullstendig UTRENTE bør kanskje sågar ha 4 min pauser.

Når det snakkes soner så er den optimale sonen i 4x4 intervall å ligge mellom 80-87% av maks gjennom mesteparten av draget og kanskje 88-92% i siste del av draget (iht Olympiatoppen og de nevnte løperprinsipper). Å ligge å presse opp mot 95% maks på hver eneste økt er temmelig nyttesløst mener jeg, det eneste du oppnår er stor slitasje og skade. MEN, det er et MEN her ja, en gang hver 14 dag eller så, kjører du skikkelig tempo og satser på å dra hele økten opp mellom 87-95% av maks bare for å presse deg mentalt og lære deg evne til å tåle smerte.

MEN igjen, å trene intervall så er det en stoooooor fordel med tredemølle OG ei PULSKLOKKE samt at du BØR, MÅ, SKAL kjenne til din egen makspuls. Å gjette er liksom ikke godt nok om du er SERIØS med det du ønsker (ikke dermed sagt at de som ikke bruker pulsklokke er useriøse).
Når du har lært deg dine pulssoner så klarer du deg godt uten klokken fordi da er du antakelig så godt trent at du kan trene på feelingen.

Sist redigert av ToreH : 25-04-12 kl 21:16.
  Svar med sitat