Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-12, 13:50   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Magesyre og kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det hjalp akkurat i dag i alle fall. Ja, jeg er klar over at symptomene er ganske så like, men siden jeg også innimellom har en del sure oppstøt så vil jeg tro det skyldes for mye magesyre og ikke for lite?

Sure oppstøt kan være for lite. Det er visstnok veldig typisk å få reflux ved for lite magesyre i kombinasjon med karbohydrater fordi karbohydratene vil gjære uten tilstrekkelig magesyre.
Om dette blir en permanent tilstand - og det kan det lett bli om man pøser på med syrenøytraliserende og problemet er omvendt - så kan man bane veien for h.pylori og få magesår.
http://articles.mercola.com/sites/ar...-too-much.aspx
http://www.healthenlightenment.com/reflux.shtml

Sure oppstøt er det altså to meninger om
- skolemedisinens: mener at det er overproduksjon -> bruke syrenøytraliserende for å dempe
- "andres": det er som regel et symptom på gjæring igjen som følge av for lite magesyre

Jeg vil nå si at sånn som magen din oppfører seg når den får surt... peker i retning alternativ 2.
Blir du verre av melk - som er syrenøytraliserende - så vil jeg kalle det enda en pekepinn.

Det beste er nok at du tester ut dette selv - gjennom å se hva som hjelper og hva som ikke hjelper? Og kanskje du bør få sjekket at du ikke har magesårsbakterien om du ikke allerede har gjort det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat