Sv: Nå har jeg stått stille på vekta i flere måneder... NOE gjør jeg galt, men hva?
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Du har fått gode råd, og jeg stiller meg bak å kutte all "kosen" i en lengre periode og kun spise REN mat.
Reduser også kraftig på fløten -1 dl fløte er VELDIG mye kalorier og bruk litt fett til alle måltider.
Jeg synes det er veldig vanskelig å komme høyt opp i proteiner, enda jeg nå spiser et godt stykke fast proteinkilde 3 ganger om dagen, feks stekt torsk til frokost, en kyllingfilet til lunsj og feks entrecote til middag, kanskje er 50 g protein litt lite for din kropp?
jeg ville også kuttet knekkisene/brøderstatningene, og heller spist et lite "middagsmåltid" med protein+grønnsaker+fett.
Det oppleves stusslig og rart i starten, men gir god metthetsfølelse utover dagen. Fettmessig er det ikke lengre MYE fløtesaus, men et par ss. All maten stekes i smør. Husk at kroppen din har fettlagre, når du nå har spist lavkarbo så lenge, er den innstilt på fettforbrenning, og om du spiser mer fett/energi enn kroppen forbruker, trenger den ikke hente noe fra fettcellene (er min teori da, og det ser ut til å stemme på meg...)
I tillegg har jeg god effekt av å ikke spise etter kl 18 (ca), og får dermed i meg frokost i 9-tiden, lunsj i 12-tiden og middag i 16-17-tiden.
Ingen dessert, bær, fløte i kaffen - kun noen biter mørk sjokolade eller en atkinsbar om fysingen blir for sterk.
Jeg har også minst halvert porsjonene mine - det så også veldig stusslig ut i starten, men planen var å spise et LITE måltid og så heller etterpå sjekke om jeg måtte ha mer. Etter kun 2-3 dager var magemålet redusert, og jeg er ikke lengre sulten i det hele tatt. Det har vært vanskelig å ikke småspise i mellom - for min del mest for vanen sin del. Spiser ingenting av nøtter, bær, fløte, fleskesvor osv for tiden.
Jeg drikker ENORMT mye vann hver dag - bøtter nedpå sikkert 5-7 liter på en god dag. Tisser mye, og vekta går radig nedover.
Bare pga de endringene jeg har nevnt nå, har jeg gått ned 5 kilo på 16 dager...
Jeg har spist lavkarbo i snart tre år, og har hatt problemer med å gå med unntak av når jeg har spist spisdegslank ferdigmat. Den ligger på 12-1300 kalorier pr dag og er ellers riktig fordelt næringsmessig etter ketolyseprinsippene - altså samme prosentfordeling du viser til her.
Jeg har kuttet alle unnskyldninger om å behov for å "kose seg" og "fortjener litt kos" - fordi jeg ser at det hindrer meg i nå målet mitt - og det kan kanskje være noe å tenke på?
Jeg veier ikke eller skriver ikke ned noenting - jeg har nok kunnskap til å velge riktige matvarer, men ser også at når jeg nå spiser så små porsjoner, tåler jeg å lage en deilig grønnsaksmos av blomkål og sellerirot - sammen med en liten potet. Ratatouille av squash, aubergine, løk og sopp sammen med knuste tomater, balsamicoeddik og annet krydder er et fint tilbehør til proteinkildene. Evt rene kokte grønnsaker. Jeg elsker å lage mat, og det smaker ikke så spennende som når jeg kokte fløtesauser og mer til - men god mat gjør at JEG spiser MER mat... så da lager jeg heller "greit og god" mat og bestemmer porsjonene på fatet før jeg setter meg for å spise.
Det er utrolig hvor mye man får gjort når man må finne på noe annet å gjøre enn å "kose" seg med lavkarbogodterier har jeg erfart 
Håper du finner litt inspirasjon i din egen hverdag fra min nyeste erfaring her - for min del var det viktigste å bli kvitt alle unnskyldningene for å "småspise" ofte... skal man nå målet - må man følge reglene strikt, ellers kommer man jo aldri fram... (tok meg nesten tre år og riktig forstå.... )
Tusen takk for et langt og godt svar 
Jeg har kommet frem til noe av det samme som deg... at jeg må ta et par tyrer ved hornene 
Jeg har gjort noen grep allerede:
*Jeg spiser ikke før jeg faktisk er sikker på at jeg er sulten. I dag betyde det at jeg nå netopp inntok dagens første måltid (kl 1800)...
*Jeg har halvert fløten i den ene kaffekoppen jeg drikker hver morgen til 1/2 dl foreløpig.
*Jeg har ikke spist hverken oopsies, nannaknekkebrød eller osteknekkis de siste 2 ukene.
*Jeg skal droppe blandingsprodukter en tid fremover (håper økonomien takler det )
Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no for å holde styr på både fordeling mellom næringsstoffene og energimengde. Den siste uken har jeg ligget på ca 1500 kcal pr døgn.
*Jeg har gått mer tur, slik at forbrenningen øker forhåpentligvis. Hittil har jeg klart å gå en tur på ca 1 time ca annenhver dag.
Om dette ikke er tilstrekkelig, må jeg i tillegg begynne å kutte ulike matvarer for å se om jeg har en partystopper tror jeg, men håper jeg slipper det...

|