Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 10:47   #14177
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Magnesium er tydelig for meg... Det kjenner jeg på kramper under beina.
Vitamin d er ikke så tydelig, men jeg har hatt 1 forkjølelse i hele vinter til tross for at folk har vært sjuke helt oppi nesa på meg... Husets Herre, kollegaer, og svigers på besøk. Jeg har holdt meg frisk. Det tillegger jeg vitamin d + sink.
Jod har jeg tatt en stund og der har det vært som deg. En energioppsving ved start (samt en drøss med små nye hår - YAY!), men nå merker jeg mindre og reduserer også på dosen. (Og jod tør jeg ikke ta uten selen siden jeg har lavt stoffskifte med antistoffer. Men selen i seg selv har jeg ikke "merket" i det hele tatt - iallfall ingeting jeg har satt i sammenheng.)

Jeg tror egentlig det du beskriver er nokså typisk for det å fylle opp? Når det er fullt går resten ut? Når jeg leser det du skriver så virker du liksom sprek og frisk (imotsetning tiil hva NAV tilsynelatende tror) og da har du sannsynligvis ikke store mangler/ubalanser å forholde deg til?

Og når man har "fylt på lageret" så vil det nok ta en tid før det tømmes igjen, selv om man stopper og antakelig inntar for lite.

Disse ideene stemmer med det blodprøvene mine viser (Men ikke dermed sagt at ideene er riktige, altså!). Jeg går til en holistisk lege som følger en god del mineraler/vitaminer i serum. En del mineraler hos meg holder seg bra oppe nå, i motsetning til før, men sånn som jern går tilsynelatende tvers gjennom... Og der får jeg symptomer når det blir for lavt. De klassiske, med kalde hender og svimling for øynene når man reiser seg.

Så ja, jeg er enig med deg i obervasjonen - noe virker bra med en gang, andre ting svinger litt... Jeg har et håp om å komme dit at maten skal overta for det aller meste av tilskudd.

Ja, jeg er frisk og rask. Har friske gener og det tror jeg kan spille litt inn? Folk i familien min har dødd relativt seint og alltid vært friske og raske. Jeg har alltid hatt en veldig frisk/unormalt lav hvilepuls og ingen som helst fysiske problemer, selv om jeg har hatt BMI opp i 39. Bestemor var 94 da hun døde av "alderdom", altså ingen sykdom.. Bare en lungebetennelse, når hun allerede hadde bestemt seg for at hun var lei av livet. (spiste ei brødskive til frokost, ei potet og litt kjøtt til middag, kake til kaffen og ei brødskive til kvelds HVER ENESTE DAG i hele sitt liv. Altså ikke særlig sunt.), To oldemødre ble 108 og 104 år gamle osv. Ihvertfall sterke gener på morssiden min da. Farssiden er usikker, for han er adoptert.(Sorry avhandling. Er noe med deg som får meg til å utbrodere.)

Jeg kjenner bare innimellom at jeg får en litt sånn matt følelse, som når jeg har drukket for mye vann og tror jeg har skyldt ut mye salter og mineraler. Lurer på om det kan være overdosering av way to much, rare greier jeg tar? Har kutta ned endel da.

Nå har jeg jo kuttet ut alt av multimineraler og multivitaminer, for de utligner jo hverandre, har jeg fortstått. altså når man tar alt sammen. Så tror jeg at jeg skal kutte ut spirulina helt, for de synes jeg liksom funket veldig bra den første dagen også merker jeg jo ingenting nå som jeg ikke har tatt dem i et par dager. Også har jeg tatt dem i langt over et år liksom.. Omega-3 har jeg nettopp blitt opphengt i. Pøser på. Tror jeg blir litt gladere i hjertet av det, faktisk. Også håper jeg det skal hjelpe på konsentrasjonen etterhvert.

Nå må de snart finne på et sykdomsnavn for oss som bruker for mye kosttilskudd og som leser noe her og leser noe der og avgjør hele inntaket etter det! Den ene dagen tror jeg det jeg tar er helt alfa omega, så leser jeg noe som tilsier at det er SKIKKELIG dårlige greier, og får helt angst for at jeg har tatt det så lenge.