Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 16:09   #16
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for life?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg ser på kostholdet mitt som noe permanent. Jeg skal innrømme at det har vært en lang prosess, og kanskje er jeg ikke helt ferdig med den. Det var nesten en sånn sorg over forandringen, selv om forandringen var til det bedre. Særlig har jeg slitt med sosial spising; det er leit å hele tiden si neitakk. Likevel har jeg gjort det, for kostholdet blir fort det samme gamle om utskeielsene blir mange. Jeg har hatt helt klare retningslinjer å forholde meg til og aldri uplanlagte utskeielser. Er jeg i vanskelige situasjoner matmessig velger jeg alltid det minst ille alternativet. Det har også vært vanskelig å forsone seg med at jeg ikke kan være like impulsiv, eller ta ting like lettvint som det var før. Når jeg får lyst på ostepop eller geletopper nå så lager jeg meg noe lavkarbogodt eller tar en fløtekaffe. Har jeg lyst på pizza bestiller jeg den ikke, jeg lager min egen. Jeg kan ikke kjøpe vafler andre har laget, men lager det selv. Osv. osv. Jeg kan også finne på å ta med egen kake/dessert i selskap. Mine største utskeielser er nøtter (ofte høyt i kh-innhold, men likevel bra mat), bær og honning. Honning er sjelden, og kun etter jeg nådde normalvekt.

Jeg tenkte litt som deg; at jeg skulle bli mye mer moderat når jeg var ferdigslanket. Men sånn kan man ikke tenke. Etter alt jeg har lest om kosthold og hvordan mat påvirker kroppen vår skjønner jeg at jeg må ta aktive valg - hele livet - for å holde overvekt og andre plager i sjakk. Det å være ferdigslanket er AKKURAT som å slanke seg. Bortsett at man ikke får belønningen i form av et lavere tall på vekta

Dette beskriver vel hvordan jeg tenker, også. Jeg legger positive følelser i det å ha utviklet et varig bevisst forhold til mat, da - altså, de aktive valgene, det er mange fordeler med dem. Og det går faktisk an å VELGE en softis en sommerdag eller en dessert eller hva enn som måtte dukke opp. Valget man tar avhenger av - hva vet jeg at dette vil gjøre med kroppen min, har jeg tid/lyst til å ta konsekvensene av å spise dette, hvor lenge er det siden sist jeg valgte å spise noe "usunt". KOS er ikke utelukket! Men det er ikke noe som skjer tankeløst, og det er helt vidunderlig, for forhenværende sukkerjunkier som meg.

Så jeg er nok også lavkarbo for life. Kanskje jeg kommer til å eksperimentere med litt bønner/linser/belgfrukter på noe tidspunkt for å se hvordan jeg tåler det - men det oppleves ikke som et behov eller en lengsel. Kanskje jeg en dag prøver å bruke litt frukt og honning som "krydder". Men når jeg gjør det, blir det altså under oppsyn; om det påvirker meg negativt, blir det heller ikke en del av dagligkosten min.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat