Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-12, 15:04   #25
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Re: Sv: Nå har jeg stått stille på vekta i flere måneder ... NOE gjør jeg galt, men h

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Du trenger ikke tenke på at du bør spise så og så ofte, eller til den og den tiden, spis når du føler for det. Det er ikke slik at du MÅ vente til du er ordentlig sulten (i tradisjonell forstand) hvis du rett og slett ikke blir sulten på lavkarbo. Laget en tråd her om det for en stund siden, og ser det er mange som rett og slett ikke kjenner den type sult lenger, altså den gnaginga i magen.. Sånn "sulten i magen" blir jeg KUN hvis jeg faller ut av ketose (tror jeg det er..), ellers kan jeg lett gå til utpå ettermiddagen uten å spise, hvis jeg spiste kvelds dagen før. For min del kjenner jeg sult nå som et bittelite stikk av kvalme som raskt går over hvis jeg overser det, eller følelsen av å være litt "tom i hodet" istedet for tom i magen..

Det viktigste er å få i ser nok næring iløpet av dagen, klarer du det med bare ett måltid? Med tanke på opptak av næringsstoffer kan det være en fordel - slik jeg har forstått det - å spise iallefall 2 måltider, men de trenger ikke å være så fryktelig langt fra hverandre. Spesielt opptak av mineraler kan bli dårligere hvis man kun spiser ett måltid, da de "slåss" om opptak i kroppen.. Magnesium bør spises sammen med kalisum, men kalsium bør ikke spises sammen med jern, jern bør spises sammen med c-vitamin, osv.. Er det jeg husker fra ernæringsboka mi, iallefall! Tror det var flere sånne "regler" også, som gjør det vanskelig å få optimalt opptak av alle næringsstoffer via ett måltid.

Den tankegangen at "mindre jo bedre" og at du er kjempeflink som går hele dagen uten å spise kan jo være litt skummel da, for det er jo ikke sånn det er. Kjempeflink er du hvis du klarer å lytte til kroppens signaler, og samtidig gi den næringa den trenger, hverken mer eller mindre

IOM a jeg har stooore problemer med å ligge under 13-1400 kcal pr dag på tross av at jeg bare spiser 1-2 måltider, så tror jeg ikke det er noen reell fare for at jeg får i meg for lite kcal iallefall....

Ang sultfølelsen så trodde jeg det var motsatt jeg: At "tom i hode følelsen" var lavt blodsukker og at "skrike i tarmen følelsen" var reell sult???

Nå har iallefall je fått blodsukkeret helt under kontroll og den svimle følelsen i hodet er noe jeg ikke opplever lenger selv om det går 20 timer mellom 2 måltider...
Før var nettopp den svimmelheten og "tomme" følelsen i hodet det som trigget meg til å spise... og det som tvang meg til å spise ca hver 3. time...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat