Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-12, 21:38   #16
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Når man har blitt skikkelig støl, hva da?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Tror det er litt for enkelt å si at det bare har med melkesyra å gjøre, men det er jo en del av bildet. Siterer litt fra Baumgardens infomateriell til ME-mestringskurset på Aker:

Forskning:
Funn på gruppenivå:

• -Sirkulatoriske problemer, blodtrykks- og pulsregulering
  • -Vedvarende fysisk stress (Sustained arousal)
  • Endringer i immunsystemet:
  • Endringer i betennelsesmediatorer
  • Cytologiske T-celler og NK celler har nedsatt effekt (virusforsvar)
  • Ubalanse mellom Th1 (cellestyrt) og Th2 (antistoffstyrt) immunforsvar
  • Reaktiverte eller kronisk aktive infeksjoner
  • Endringer i blodgjennomstrømningen i hjernen
  • Endringer i surstoffomsetningen i cellene
Gjentatte belastningstester:
Ergospirometri for å måle effekten av anstrengelsesutløst utmattelse/sykdomsfølelse (PEM) på funksjonsevne og maksimum O2-opptak
  • 12 pasienter (10/2 f/m) fullførte en maximal belastningstest på ergometersykkel for å fremkalle PEM
  • 24 timer senere ble en ny max belastningstest utført for å måle effekten av PEM
Resultater:
  • Reduksjon i oksygenopptak (VO2max) 13,5% (p<0,01)
  • Reduksjon på 8 slag per minutt i makspuls (Hrmax) (p<0,01)
  • Reduksjon i anærob terskel (AT) på 18,8% (p<0,05)
  • Reduksjon i maks arbeidsbelastning på 9,4% (p<0,05)

...Dette er bare korte foredragsnotater og ikke så veldig utfyllende, men jeg valgte å sitere likevel, mest for å understreke at ME er en reell og målbar tilstand.

Var heller ikke et forsøk på å kuppe tråden - håper du blir kvitt smertene i rimelig tid, Imse!

Jeg skrev at det har NOE med melkesyra å gjøre, ikke at det BARE har med melkesyra å gjøre.