Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-12, 14:31   #20
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Re: MÅL: Få 8-åringen til å spise skikkelig fisk!

For dere andre som sliter med lignende ting, så vil jeg bare si at det er håp

Gutten har begynt å MASE på at jeg skal lage fiskekaker (mine hjemmelagede), så da er det ikke selve fisken han ikke liker i allefall.
Mor må ta seg i nakken og lage fiskekaker oftere

Og for dere som lurer, her er oppskriften:

ca 6-800 g fiskefillet, gjerne frossen og gjerne blanding. Jeg bruker vanligvis litt mer enn halvparten Torsk eller Sei og resten en fet fisk som laks eller makrell.

I tillegg trenger du fløte, gressløk (eller purre/finhakket løk) og et egg og 1-2 ts salt og litt pepper.

Jeg har også i 1 ss potetmel pga konsistensen. Dette er en ganske stor porsjon så KH fra potetmelet blir ganske lite pr kake. Mulig det går an å bruke Fiberhusk isteden???

Jeg tiner fisken og kjører den i foodprosessor sammen med saltet til det er mos, så har jeg i egg og potetmel og sper tilslutt med fløte til det blir passe kremkonsistens. Tipper jeg bruker ca 2 dl fløte.

Deretter er det bare å ta ut boller med spiseskje og steke i smør i panna (ikke for sterk varme).

Det blir ca 30 små fiskekaker når jeg lager her hjemme.
Pr porsjon beregnet utifra 400g torsk og 200g laks blir det da:

Energi: 60 kCal
Protein: 4,11 g
Karbohydrat: 0,35 g
Fett: 4,74 g


Guttungen liker mine fiskekaker bedre enn kjøpefiskekaker, og det sier en del siden han ikke har spist skikkelig fisk på mange år

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat