Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-12, 21:19   #5
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening til løp

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hvor mye har du løpt før timich? og hvordan er du bygd kroppslig sett? Er du veldig overvektig eller normalvektig?

Tilnærmet ingenting... Altså ikke mer enn det i alle har løpt i gymtimer (og det er 20 år siden). De siste mnd har jeg imidlertid løpt litt på tredemølla, men ikke veldig mye. Men jeg er i relativt god form - det har stort sett gått i styrketrening og sykling for min del, mest fordi jeg syns det har vært best for kroppen når jeg var veldig overvektig. Jeg er fremdeles overvektig (93 kg, 172 cm), men ikke så mye som jeg var (112 kg). Jeg har alltid vært ganske kraftig bygd, så jeg har vel ikke en "løpe-kropp" i utgangspunktet.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Først og fremst så drit i treningsprogrammer du finner i mer eller mindre useriøse kvinneblader som iform og shape up...Treningen de proklamerer er ofte kose/mosetrening tilpasset "behagelighetstrening" gjerne innendørs på en eller annen lur maskin ;-)

Huff ja, det er vel det samme der som når de skriver om styrketrening. Men man kommer ingen vei hvis man bare skal stå og vifte med de rosa 1 kgs-manualene.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hvis ambisjonsnivået ditt er å bare gjennomføre, så ikke les videre. Da trenger du ikke trene, det er bare å gå, småjogge i 10 km. Det klarer alle, selv de som sitter i rullestol fikser det.

Hehe, ok, jeg mente det nok ikke så bokstavelig nei. Jeg har som sagt ikke et mål om å bli blant de beste, men jeg vil gjennomføre et løp som jeg kan være fornøyd med og stå for. Jeg burde vel sette meg et tidsmål, men som sagt så har jeg løpt så lite at jeg vet egentlig ikke hvilken fart jeg klarer å holde.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Så, et greit mål kan jo være å holde eksvis 10 km/t i 1 mil. Da bruker du 60 minutter på den mila og det bør være overkommelig om du ikke er veldig overvektig. Ok, mål satt. Vi sier at ditt mål er 60 minutter på mila.

OK! Det er et mål jeg kan jobbe mot Jeg går som regel med en gjennomsnittsfart på 6 km/t når jeg er ute på trimtur med hunden, ikke det at gange og løping kan sammenlignes, men jeg tror 10 km/t skal være et overkommelig mål å sikte mot.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Pkt 1: Dra på løplabbet eller en spesialbutikk for joggesko hvor du må løpe på mølle og bli filmet for å finne riktig skotype til deg. Speilkasse eller en gåtur i butikken er IKKE nok. Invester i sko, hvis ikke: Du skader deg, garantert.

Pkt 2: Tren ROLIG når du skal , og tren HARDT når du skal. Vær tydelig på de harde øktene og de rolige. Jada, de fleste veit når de trener hardt, men de kan alltids trene hardere derfor begår mange den feilen at de pusher seg også på de rolige dagene....big mistake, men si det til de da! Er som å snakke til en vegg...

Pkt 3: Kjøp deg en pulsklokke, det vil være et godt verktøy for å kontrollere punkt nr 2...Tipper du ikke vet hva din sone er pr nå, men etterhvert lærer du kroppen bedre å kjenne og du trenger den kanskje ikke.

Pkt 4: Gå inn på loplabbet.no sine sider og hent enten 12 ukers nybegynnerprgram, nybegynner+ eller gå rett på mosjonistprogrammet. Er du sånn nogenlunde greit trent så ville jeg gått rett på mosjonistprogrammet.

Pkt 5: Minst 1 økt i uka skal være på et par timer hvor du veksler på å løpe gå kanskje 60-40% fordeling, eller 70-30% (hhv løpe/gå)

Midtveis i programmet, la oss si etter 1,5 mnd så løper du et testløp på 10 km på tid. Ligger du langt unna 10 km/t i snitt, så kan du justere treningsmengden med noe mer tempoøkter (løpe lenge i kokurransefart) for å bli vant til og presse kroppen til høyere hastighet.

Tusen, tusen takk for mange gode råd!!! Dette var utrolig hjelpsomt. Jeg skal ta en tur på Löplabbet til uka. Jeg har pulsklokke (elsker den) og er vant med å jobbe i de ulike sonene. Jeg sykler mye, så utfordringen blir nå - hvordan skal jeg få tid til alt? Hehe.

Igjen; Takk for hjelpa, nå ble jeg skikkelig motivert. Gleder meg

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat