Sv: Forvirring angående ketose
Ketose er IKKE lik fettforbrenning. Da hadde alle som fikk "platå", eller at vekta ikke rørte seg, gå ned i vekt av å gå i ketose. Det gjør man lett om du spiser bare proteiner og fett. Det stemmer ikke. Men det er lettere å gå ned i vekt med ketose. Søtstoffer og melkeprodukter hindrer ikke at du er i ketose, men dersom det er såkalte partystoppere, så går du alikavel ikke ned i vekt.
Dersom du drikker mye vann, er det ikke sikkert at du får utslag - betyr ikke at du ikke er i ketose. Mange, som meg føler at man minster mest vekt om man er flink å få i seg myyye vann. Lite vann kn gi mørkt utslag - betyr ikke at du forbrenner mer.
Kort fortalt de stixsene er bare tøv, i beste fall indikator man kan bruke i starten eller for å se hvor høyt man kan ligg på karbo uten å falle ut av ketose. De forteller ikke noe om forbrenning!! Nyanseforskjellen forteller ikke hvor mye du er i ketose, da det ikke er grader av det, slik som du ikke er bare litt gravid.
Ulike grenser av toleranse for å havne i ketose kommer av at vi alle er ulike.. Noen tåler mer enn andre. Dersom du gå på ketolyse, så skal det uansett mye til for å komme over 15-20g karbo hver dag, siden alle karbo skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden og ikke fra frø/frukt/rotgrønnsaker. Tro meg, jeg prøver å holde det så høyt - det er ikke like lett hver dag!
Du tærer på fettreservene fordi kardohydrat (sukker) resverene dine i kroppen er tomme, og man må ha energi for å fungere. Da sukker er det lettest tilgjengelige drivstoffet brukes dette først. Mange oppdager at de kommer i ketose fordi de får hodeværk, tørste, slapphet osv fordi kroppen er uvant med det nye drivstoffet og bruker tid på å omstille seg til det. Etter at kroppen har vent seg til det, merker ihvertfall ikke jeg noen symptomer på å være i ketose.
|