Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-12, 12:01   #6
Anehas
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 32
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Ketose er IKKE lik fettforbrenning. Da hadde alle som fikk "platå", eller at vekta ikke rørte seg, gå ned i vekt av å gå i ketose. Det gjør man lett om du spiser bare proteiner og fett. Det stemmer ikke. Men det er lettere å gå ned i vekt med ketose. Søtstoffer og melkeprodukter hindrer ikke at du er i ketose, men dersom det er såkalte partystoppere, så går du alikavel ikke ned i vekt.

Dersom du drikker mye vann, er det ikke sikkert at du får utslag - betyr ikke at du ikke er i ketose. Mange, som meg føler at man minster mest vekt om man er flink å få i seg myyye vann. Lite vann kn gi mørkt utslag - betyr ikke at du forbrenner mer.

Kort fortalt de stixsene er bare tøv, i beste fall indikator man kan bruke i starten eller for å se hvor høyt man kan ligg på karbo uten å falle ut av ketose. De forteller ikke noe om forbrenning!! Nyanseforskjellen forteller ikke hvor mye du er i ketose, da det ikke er grader av det, slik som du ikke er bare litt gravid.

Ulike grenser av toleranse for å havne i ketose kommer av at vi alle er ulike.. Noen tåler mer enn andre. Dersom du gå på ketolyse, så skal det uansett mye til for å komme over 15-20g karbo hver dag, siden alle karbo skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden og ikke fra frø/frukt/rotgrønnsaker. Tro meg, jeg prøver å holde det så høyt - det er ikke like lett hver dag!

Du tærer på fettreservene fordi kardohydrat (sukker) resverene dine i kroppen er tomme, og man må ha energi for å fungere. Da sukker er det lettest tilgjengelige drivstoffet brukes dette først. Mange oppdager at de kommer i ketose fordi de får hodeværk, tørste, slapphet osv fordi kroppen er uvant med det nye drivstoffet og bruker tid på å omstille seg til det. Etter at kroppen har vent seg til det, merker ihvertfall ikke jeg noen symptomer på å være i ketose.

Men hvordan skiller dette seg fra alle andre måter å gå ned i vekt på? Som du sier, at man tærer på fettreservene siden man ikke får nok energi gjennom kosten, uavhengi om det er fett eller karbohydrater. Vil ikke alle som går ned i vekt på en måte være i ketose da? De vil jo få den energien de mangler fra kosten gjennom ketonlegemer.

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat