Tråd: Stort hjerte?
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-12, 23:35   #1
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Stort hjerte?

Dere her inne har vel litt greier på kropp og helse, sant?
Jeg sitter her å tenker over hvordan kroppen fungerer her og jeg kom over en plass hvor det sto at hjertes størrelse erlik 0.5% av kroppens totaltvekt. Jeg har i følge den teorien en ganske stort hjerte! Men stemmer dette da? Jeg kan ikke forstå at hjertet vil krympe sammen med den generelle kroppsvekten om man er på vei ned i vekt?
Jeg har hatt noen milde og ufarlige hjerteproblemer igjennom hele livet, men jeg har aldri fått høre noe om størrelsen på hjertet mitt, så jeg har ingen fasit heller. Jeg har riktignok ikke fått utført noen tester heller, da jeg heller har lært meg å leve med å ha litt vondt i hjertet av og til. Alle generelle blodprøver, EKG og blodtrykksmålinger jeg har tatt har vært fine så jeg har ikke hatt behov for å gå langt med mine problemer. Allikevel så interesser denne teorien meg såpass at jeg lurer om det er tilfelle.
Hva mener dere er igjennomsnittsvekt på et voksent hjerte hos en kvinne (og hos menn for den saks skyld)?
Man trenger jo mer blod jo større man er, og med høyere blodtrykk (som gjerne følge overvekt) så vil hjertet også vokse. Men går det så gjevnt at man faktisk kan si at hjertet er på 0.5% av totalvekten, uansett vekt?
Kan stort hjerte være grunnen til at jeg har disse småproblemene? eller ville det ha gitt store problemer?

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat