Sv: D-vitamimmangel
Dersom du har påvist d-vitaminmangel så trenger du nok sterkere lut enn tran tilsatt D. Du bør anskaffe deg d3 i styrke 2000-5000IU og du kan godt ta 10 000 IU i en uke, så gå ned til 5000 3 uker og så be om å få tatt en blodprøve på nytt. Hvor fort kroppen reagerer er individuelt, for meg hadde det der bare såvidt fått meg opp litt. Ta d-vitamin sam men med fett for å bedre opptaket.
Du kan også bruke solarium. Nyere solarium har både uva og uvb. Begge trengs for å danne d-vitamin. Men aldri sol deg brent... For å danne d-vitamin selv trengs det fett i kosten, men det regner jeg med er i orden siden du er her. 
D-vitamin er viktig for immunforsvaret og spesielt for å normalisere det. Dermed beskytter det mot utvikling av autoimmune sykdommer som lavt stoffskifte eller diabetes... Lave nivåer gir mange diffuse symptomer - og sykdom.
(Kalsium + d-vitamin er mest for benskjørhet... )