Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Jeg forstår absolutt behovet for ei levandes lønn for arbeidet også i landbrukssektoren.
MEN for å få det tror jeg faktisk det må gjøres noe med de store monopolene - både på produsentsiden (tine, nortura etc) og på distribusjonssiden (matvaremonopolene)... og så må en del regler og forskrifter mykes opp. Jeg ønsker f.eks å kunne kjøpe fersk melk som verken er pasturisert eller homogenisert lovlig. Som de får til i Italia.
I min drømmeverden er det plass til både importvarer og lokalprodusert, men med tydelige valg... Økologisk vil jeg gjerne handle lokalt (holdbarheten tilsier det), men mozarellaen min skal helst være fra en bøffel, ikke fra ei ku... Og da må også forbrukerne selvfølgelig være klar over at høyere matkvalitet også koster noe mer enn saltvansspumpet kylling&flesk slik at man faktisk kan velge bevisst.
Tine og Nortura skal jo liksom jobbe FOR bøndene, men det er så man kan bli litt i tvil noen ganger. Ganske interessant å sammenligne prisen bonden får for sine varer kontra den du betaler i butikken. Særlig på rene, ubahandla varer som for eks egg. Noen tar seg godt betalt på veien.
Som med det meste annet er en balanse det mest optimale, absolutt ikke noe galt i å velge det beste fra to verdner. Vi vil jo heller aldri være sjølforsynt med alle varer her i lille Norge, men jeg synes det er vårt ansvar å produsere mest mulig, både pga sult og klimaendringer i verden.