Sv: Erfaringer med Splenda?
Opprinnelig lagt inn av Nille
Kan jeg få spørre om Splenda var det eneste søtstoffet i disse produktene ? Splenda kan visst ikke brukes helt alene som søtstoff i mange produkter. I flere må i flere tilfelle kombineres det med bl.a. maltitol - og DET gir tarmproblemer... ?? Bare lurer altså - siden mageproblemer ikke er en vanlig bivirkning ved Splenda (i normale mengder), men vanlig ved maltitol og andre stoffer med "ol" i slutten... selv i små mengder ?
Syns det er veldig interessant dette ....
Det er riktig at det er Acesulfam K i tillegg. Jeg kan spise maltitol i store mengder uten å få magetrøbbel. Andre ting med Acesulfam i tåler jeg også godt. Jeg har rett og slett gått igjennom listen over ting jeg kan ha reagert på, testet ut i flere perioder og kommet fram til at det er nødt til å være sucralosen. Jeg vet at det skal være et "sunt" søtstoff, men for min del funker det absolutt ikke.
Dr. Mercola har også fått rapporter om bivirkninger. Diaré er tydeligvis en kjent bivirkning. Dessverre er denne siden med testimonials fjernet. Her står det littegranne...
http://www.mercola.com/2005/jan/8/splenda.htm