Sv: Uff, havna her igjen, jeg ... Hvordan unngå å falle av?
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Hvis du passer på å spise litt innmat et par ganger i uken, er det ingenting i grønnsaker du MÅ ha - rent ernæringsmessig.
Selv spiser jeg mye grønnsaker, fordi jeg syns det er godt. I oppveksten derimot, spiste jeg knapt noe grønt i det hele tatt - allikevel var jeg "aldri" syk og ble nesten to meter høy.
Sett deg inn i Sten Sture Skaldemans kostholdsfilosofi, kanskje det er det riktige for deg?
-
Tiltredes! Sikkert noen som protesterer høylytt nå, men mange av oss klarer oss helt fint uten de store mengdene grønnsaker. Det er faktisk begrensa hvor mye vitaminer og mineraler det er å hente der. For mitt vedkommende er det en trivselssak framfor noe annet, og jeg passer også på å få i meg litt innmat nå og da, samt at jeg forsåvidt også tar kosttilskudd. Grønnsaker handler for meg mer om matglede og variasjon.
Jeg har levd ketogent i mer eller mindre fem år, og mengden grønnsaker har variert en god del. Tidvis spiser jeg så og si ikke noe grønt, og det går også helt fint. Jeg lider ingen nød.
Jeg er nok litt sesongspiser, og særlig på sommeren/høsten går det litt bær og sånn. Men for meg er det aller viktigste å spise meg passe mett, og velge rene råvarer. Jeg prøver ikke å nå en spesiell mengde karbohydrater, eller telle noe som helst av næringsinnhold. Baserer meg i hovedsak på fett og proteiner, og karbohydrater i form av diverse grønnsaker, og bær, når det passer seg sånn.
Det viktigste er tross alt å finne et kosthold både du og kroppen din trives med, og som du kan holde over tid!
Skaldeman høres faktisk ut som det er veien å gå for deg. Jeg tror ikke jeg ville satset på Fedon med det utgangspunktet du har i forhold til hva du sier du trives med, og hvordan det går når du prøver å øke på karbohydratene. 
Løkke tell! 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|