|
Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)
Jeg mener absolutt at gjennomsnittspersonen vil ha helsegevinster av å redusere inntaket av karbohydrater. Ikke fordi det er noe gale med karbohydrater i seg selv, men fordi vi fra før spiser for mye av dem med tanke på vår livsstil. Det er også derfor jeg nevner kontekst som en viktig faktor.
De viktigste karbohydratkildene å redusere på er f.eks. tilsatt sukker og kornvarer. Tilsatt sukker bidrar bare med energi, og hjelper til med å redusere næringstettheten i maten. Korn har en alt for stor andel av kostholdet vårt sammenlignet med hvilket kosthold mennesket er tilpasset, og mange har også diverse problemer med ulike bestanddeler i kornet.
Å si at frukt ikke er næringsrikt er feil. Sammenlignet med grønnsaker er næringstettheten lav, men det betyr ikke at frukt ikke er positivt. Næringsinnholdet i frukt har gått ned, det er riktig, men det er ikke dermed sagt at dagens frukt ikke inneholder noe nyttig. Om du bekymrer deg for dette kan du alltids kjøpe økologisk frukt, som inneholder litt mer.
Som cherry nevner over her, så inneholder frukt blant annet en del fytokjemikalier, samt løselig fiber og en del mikronæringsstoffer, spesielt c-vitamin. Frukt har også lav energitetthet. Å henge seg opp i GI blir nytteløst, siden det ikke tas hensyn til mengde karbohydrat eller hvor mye vi faktisk spiser av en matvare.
Jeg er ikke her for å overbevise noen om at de må spise masse frukt, men jeg syns det grenser til galskap når folk begynner å betrakte frukt som en uting, og ikke minst gir frukten skylden for diverse helseproblemer. Vegetarianere spiser masse frukt, og i gjennomsnitt lever de både lengre og har bedre helse enn kjøttspisere.
Hvis vi skal tro på studier som gjøres, så ble det for ca et år siden gjennomført en studie som indikerer at frukt er positivt mtp å gå ned i vekt.
Madero M et. al. The effect of two energy-restricted diets, a low-fructose diet versus a moderate natural fructose diet, on weight loss and metabolic syndrome parameters: a randomized controlled trial. Metabolism. 2011 May 27
Til slutt vil jeg også få understreket at fysisk aktivitet også spiller inn i det store bildet. Kostholdet må tilpasses livsstilen. Om du bare sitter i ro så vil du tåle karbohydrater vesentlig dårligere enn om du er aktiv, og jo mer aktiv du er jo bedre tåler du karbohydratene.
|